-

kpiotrzk : Boson

Dlatego słodka Francja i my przegraliśmy czyli jak Imperium wojną się żywiło

Primum nervos belli, pecuniam infinitam — Cyceron, Filipiki V

Widocznie za dużo było tej słodyczy, a za mało zabójczej determinacji Anglii i Prus… Oto udział budżetu wojennego w centralnych budżetach Anglii, Francji i Prus w latach 1690-1800. Średnia francuska to „marne” circa 40%, podczas gdy ta angielska to „porządne” 75% niemal! Prusacy poza wszelką konkurencją – prawie 85%…

https://www.ebhsoc.org/journal/index.php/ebhs/article/view/215

Fantastyczna propaganda imperialna zwykła przedstawiać Anglików jako „cool” dżentelmenów co to „o pieniądzach nie rozmawiają”, piją dużo herbaty i bardzo lubią sport. No, i generalnie są nastawieni pokojowo, myślą co najwyżej o szerzeniu cywilizacji i postępu naukowego…

A było zupełnie inaczej – doktryna imperialna to doktryna wojny, grabieży i kolonialnego wyzysku, także tu, w Europie. Francja, która próbowała dotrzymać kroku, zbankrutowała, co z kolei spowodowało wybuch rewolucji, pomimo że podatki francuskie były niższe od brytyjskich… W obciążeniu podatkowym na zbrojenia, jedynie Prusy dorównywały Imperium, a Hiszpania ratowała się wtedy przed bankructwem dzięki srebru z Ameryki, ale nie wystarczyło to na długo.

Imperium brytyjskie po prostu zarabiało na wojnie, tzn. miało gospodarkę nastawioną na permanentną wojnę – praktycznie cały tam rozwój przemysłowy był na tym oparty, i tak planowany*:

W latach 1700–1850, Wielka Brytania brała udział w 137 wojnach lub buntach. Oprócz przegranej amerykańskiej wojny o niepodległość, ogólnie odnosiła sukcesy w działaniach wojennych, a szczególnie skutecznie finansowała swoje zobowiązania wojskowe. Natomiast Francja i Hiszpania zbankrutowały. Wielka Brytania utrzymywała stosunkowo dużą i kosztowną Royal Navy, wraz z małą stałą armią. Gdy potrzebowała żołnierzy, zatrudniała najemników lub finansowała sojuszników, którzy wystawiali armie. Rosnące koszty działań wojennych zmusiły do przesunięcia rządowego finansowania z dochodów z królewskich posiadłości rolnych oraz specjalnych podatków na dochody z ceł i akcyz, a po 1790 roku z podatku dochodowego. Współpracując z bankierami w City, rząd zaciągał duże pożyczki w czasie wojny i spłacał je w czasie pokoju. Wzrost podatków dał 20% dochodu narodowego, ale sektor prywatny skorzystał na wzroście wzrostu gospodarczego. Popyt na dostawy wojenne stymulował sektor przemysłowy, w szczególności dostawy morskie, amunicję i tekstylia, co dało Wielkiej Brytanii przewagę w handlu międzynarodowym w latach powojennych.[48]

Wojennym motorem napędowym stała się tzw. rewolucja przemysłowa, a ów wyzysk kolonialny dotyczył także Polski:

Czasy saskie na ziemiach polskich to czasy pokoju, słabego państwa i niskich podatków. Obciążenia podatkowe w Polsce były sześciokrotnie mniejsze niż w sąsiednich Prusach i Rosji, 12-krotnie – niż w Austrii, i aż ponad 30-krotnie mniejsze niż w Anglii czy Niederlandach. Sytuacja ta sprzyjała bogaceniu się magnaterii i części szlachty, w ślad za tym następował rozwoju konsumpcji i otwarcia krajowego rynku, co wiązało się z rozkwitem handlu. Na koniunkturze korzystali głównie kupcy zagraniczni, choć na tej fali popytu rozwijały się znakomicie także interesy niektórych polskich kupców, szczególnie gdy były poparte talentem [ha, ha], jaki posiadał Piotr Tepper. …

Jego spółki pośredniczyły między wielkimi firmami zagranicznymi a arystokracją polską i zamożniejszą szlachtą, dostarczając jej rozmaitych przedmiotów zbytku, wyrabianych w Anglii, Francji, Niderlandach i w Niemczech. Towary te znajdowały ogromny popyt wśród sfer szlacheckich w Polsce. P. Tepper był jednym z pierwszych założycieli nowoczesnych domów handlowych w Warszawie. W jego wielkim, jak na ówczesne czasy, i dobrze usytuowanym przy ulicy Miodowej domu towarowym kupić można było praktycznie wszystko – od angielskich powozów, artykułów do urządzania domów aż po papier listowy, szpilki czy luksusową żywność, np. angielskie piwo.”

„Brytyjski eksport wzrósł z 6,5 miliona funtów w 1700 do 14,7 miliona funtów w 1760 i 43,2 miliona funtów w 1800.” Koszt wojny siedmioletniej wynosił wówczas 161 mln funtów, czyli dzisiaj kilkadziesiąt miliardów euro (BEZ poprawki na populację czy PKB), ale już koszt przegranej wojny o niepodległość USA to 236 mln £, a wojen napoleońskich astronomiczne 1,658 mln £ (czyli dzisiaj około 500 mld euro, bez poprawek)! W 1815, pod koniec wojen napoleońskich, brytyjskie zadłużenie rządowe osiągnęło szczyt w wysokości 1 miliarda funtów (co stanowiło ponad 200% PKB).[5]

W końcu, brytyjskie imperium jak wiadomo definitywnie upadło na skutek dwóch wojen światowych w XX wieku – koszt tej drugiej to dla UK około 120 mld dolarów w 1945** (czyli prawie 2 biliony $ dzisiaj, bez poprawek!), a dług wobec nowego Imperium światowego UK spłacało aż do 2006 roku.

___

*) W 1695, Charles Davenant napisał: “but now the whole art of war is in a manner reduced to money; and nowadays that prince who can best find money to feed, clothes, and pay his army, not he that has the most valiant troops is surest of success and conquest.”

The Bank of England Act, 1694:

An Act for granting to their Majesties several rates and duties upon tunnage of ships and vessels and upon Beer, Ale, and other liquors: for Securing certain recompenses and advantages in the said Act mentioned, to such persons as shall voluntarily advance the sum of 1.5 million pounds towards carrying on the War against France[Zebrano je w 12 dni!]

**) „Tacit repayment of Lend-Lease by the British was made in the form of several valuable technologies, including those related to radar, sonar, jet engines, antitank weaponry, rockets, superchargers, gyroscopic gunsights, submarine detection, self-sealing fuel tanks, and plastic explosives as well as the British contribution to the Manhattan Project. Many of these were transferred by the Tizard Mission. The official historian of the Office of Scientific Research and Development, James Phinney Baxter III, wrote: „When the members of the Tizard Mission brought the cavity magnetron to America in 1940, they carried the most valuable cargo ever brought to our shores...”

The loan was made subject to conditions, the most damaging of which was the convertibility of sterling. Though not the intention [ha, ha], the effect of convertibility was to worsen British post-war economic problems. International sterling balances became convertible one year after the loan was ratified, on 15 July 1947. Within a month, nations with sterling balances (e.g. pounds which they had earned from buying British exports, and which they were now permitted to sell to Britain in exchange for dollars) had drawn almost a billion dollars from British dollar reserves, forcing the British government to suspend convertibility and to begin immediate drastic cuts in domestic and overseas expenditure. The rapid loss of dollar reserves also highlighted the weakness of sterling, which was duly devalued in 1949 from $4.02 to $2.80."

PS. „He operated first as a textile merchant in Manchester, England, then from 1804 he began to deal on the London stock exchange in financial instruments such as foreign bills and government securities.

From 1809 Rothschild began to deal in gold bullion, and developed this as a cornerstone of his business. From 1811 on, in negotiation with Commissary-General John Charles Herries, he undertook to transfer money to pay Wellington’s troops, on campaign in Portugal and Spain against Napoleon, and later to make subsidy payments to British allies when these organized new troops after Napoleon’s disastrous Russian campaign.

In 1818 he arranged a £5 million loan to the Prussian government and the issuing of bonds for government loans formed a mainstay of his bank’s business. He gained a position of such power in the City of London that by 1825–1826 he was able to supply enough coin to the Bank of England to enable it to avert a liquidity crisis.

In 1824 he founded the Alliance Assurance Company (now Royal & SunAlliance) with Moses Montefiore. In 1830 he funded, along with other notable bankers, the country of Belgium, which had just gained independence and was looking for investors. He loaned them upwards of 3 million Belgian Franks. In 1835 he secured a contract with the Spanish Government giving him the rights to the Almadén mines in southern Spain, effectively gaining a European mercury monopoly.”



tagi: imperium  polska  prusy 

kpiotrzk
21 lutego 2024 07:56
23     1152    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

kpiotrzk @kpiotrzk
21 lutego 2024 08:25

I dlatego wywalam stąd każdego kto twierdzi że mamy (za) wysokie podatki..:))

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @kpiotrzk 21 lutego 2024 08:25
21 lutego 2024 09:20

Sugerowałbym nieśmiało, aby nie rozpędzać sie zanadto w tych zamiarach.

A tak na marginesie, choć teza generalnie słuszna, to jednak - jak zwykle - "diabeł tkwi w szczegółach". Jeśli mamy np. rząd niekompetentny (a czyż którykolwiek - od wielu już lat, o ile nie stuleci - takowym nie był, przynajmniej w znacznym, niekoniecznie przerażajacym, stopniu), to czy naprawdę warto "napasać mu doopę" wysokimi podatkami? By miał co marnować i/lub rozkradać?

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Zdzislaw 21 lutego 2024 09:20
21 lutego 2024 09:45

Demokratycznie rozkrada się wszędzie (np. w Niemczech), ale u nas jest dzięki temu na armię i może w końcu też będzie na przeciwstawienie się prusko-moskiewskiej "soft-power" - oni na to nie żałują "grosza".

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @kpiotrzk 21 lutego 2024 08:25
21 lutego 2024 09:52

Problem w tym , że teraz część podatków będzie przekazywana na projekt jawnie wymierzony w niepodległość Polski a nazywający się " federalna" EU.

A tak na marginesie  jeśli popatrzeć na dotychczasowe mocarstwa europejskie to oprócz Francji XV-XVI wieku, czy RON oraz oczywiście Rosji, żadne z innych późniejszych mocarstw: Anglia, Austro-Węgry, Prusy nie miały komponentu etniczno- demograficznego, oraz przestrzennego. Anglia rekompensowała sobie to koloniami a Prusy i Austro- Węgry zdobyczami w Europie kontynentalnej.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @z-daleka 21 lutego 2024 09:52
21 lutego 2024 09:57

No tak, ale wyjściem nie jest często prezentowana (tu) postawa: nie chodzę na wybory i żądam niskich podatków.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @z-daleka 21 lutego 2024 09:52
21 lutego 2024 10:10

A co do państwowej gangsterki to nikt (jak dobrze sami wiemy) nie dorównał Szwedom z XVII wieku... 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @kpiotrzk
21 lutego 2024 10:20

Imperium brytyjskie zarabiało na wykorzystaniu animozji regionalnych i plemiennych generując konflikty i wyciagając z tego zyski. Ostatnio udzielili gwarancji Ukrainie jak nam przed II wojną.   Wydaje się, że  mają teraz nowy pomysł, w który wpisują się royalsi jako ostoja "konserwatyzmu praktycznego w duchu protestanckim".  Patrząc na  pogrzeb Elżbiety II, Karol jawił sie jako obrońca wiary chrześcijańskiej ( teraz choruje więc pałeczkę przejmie medialny i sympatyczny Wilhelm ) no i oczywiście przez prasę przebiegło, że spłodził następcę tronu w Belwederze. Ta "sprawa" oczywiście wypłynie w stosownych okolicznościach i będzie lewarowana medialnie. Jednak im to nic nie da z powodów demograficznych. Wystarczy spojrzeć na londyńskie ulice w latach 60 tych a dzisiaj...  Co prawda "importują" podobno mniej konfliktowych  Hindusów jak Kanada ale to nie są czasy królowej Wiktorii z dynastii saksońskiej, której potomkowie nazywani są  teraz taktycznie Windsorami  na skutek przypominania ludowi brytyjskiemu niemieckich korzeni royalsów podczas I wojny.  

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @peter15k 21 lutego 2024 10:20
21 lutego 2024 10:32

Anglia nie jest jednolita - najgorszą twarz pokazała za panowania wigów, naszych śmiertelnych wrogów.

zaloguj się by móc komentować

zw @kpiotrzk
21 lutego 2024 10:37

O tym angielskim militaryźmie pisałem parę lat temu, ale nigdy dosyć przypominania.

https://zw.szkolanawigatorow.pl/chwalebna-rewolucja-czy-haniebna-kapitulacja-2-czy-innocenty-xi-by-wspoodpowiedzialny-za-przesladowania-katolikow-na-wyspach

Zresztą wkrótce potem pojawił się u Betacoola/Alfatoola jakiś miłośnik marksistowskich schematów, który twierdził, że 1688 rok w Anglii to była rewolucja burżuazyjna. Kiedy napisałem, że Anglią na początku XVIII w rządzili wojskowi i prawnicy, odpisał, że byli burżuazją, bo wszyscy mieli akcje. W takim razie my wszyscy byliśmy burżuazją, bo mieliśmy akcje z PPP (ktoś jeszcze pamięta?). 

Czy słodka Francja przegrała? Na pewno przegrała walkę o prymat w świecie, ale aż tak jak my to nigdy nie przegrała. Po 1815 roku uznała wyższość Imperium, nie wychylała się i pozwolono jej nawet na kolonie. Co prawda co jakiś czas upuszczano Francji krwi i wywoływano zamieszki, żeby za bardzo nie urosła. Ale nawet po klęsce w 1940 r. pozwolono Francuzom na hucpę w postaci dołączenia do grona "zwycięskich mocarstw" w 1945 r. Kiedy Niemcy zobaczyli w maju 1945 r.  Francuzów podczas rozmów o kapitulacji, pytali, czy są tu w charakterze zwycięzców czy zwyciężonych. A z nas mimo walki na wszystkich frontach zrobiono miazgę. 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @zw 21 lutego 2024 10:37
21 lutego 2024 10:45

Oczywiście, nasz los był znacznie gorszy, ale to Francja była (zdecydowanie) najbogatszym (i najpiękniejszym..:) królestwem, a na dokładkę sama się obwiesiła i świętuje to do dzisiaj.

A o Cromwellu juniorze i jego pogrobowcach tu jeszcze sporo będzie.

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @kpiotrzk 21 lutego 2024 10:10
21 lutego 2024 11:32

nie dorównał Szwedom ​​​​​​

Zgadza się , jednocześnie musimy zadać sobie pytanie ile w rzeczywistości było Szweda w Szwecji. Bo przecież uznawała się Szwecja za naturalnego spadkobiercę Hansy, jednocześnie będąc oprócz położenia geograficznego kopciuszkiem pod względem demograficznym i gospodarczym. Proszę zauważyć Karol X Gustaw był Niemcem, wojska szwedzkie były w dużej mierze z zaciągu niemieckiego oraz spora część aparatu administracyjnego była niemiecka oraz oczywiście niemieckie mieszczaństwo w byłych miastach Hansy.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @z-daleka 21 lutego 2024 09:52
21 lutego 2024 11:37

Jeszcze dopowiem: lekcja z historii - nie stać nas na niskie podatki, kiedy wszyscy naokoło ściągają dużo wyższe, albo żeby się zbroić i napadać (Rosja), albo żeby na wielką skale wykupywać, tu i gdzie indziej, "swoich ludzi" (np. Rosja, Niemcy).

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @z-daleka 21 lutego 2024 11:32
21 lutego 2024 11:40

?? Przecież Szwedzi to Wikingowie, jak ich mocno przycisnęło (tęgi mróz..:) to z lubością wrócili do starych zajęć.

zaloguj się by móc komentować

Nova @kpiotrzk 21 lutego 2024 08:25
21 lutego 2024 11:41

Może inaczej proszę pana, one nie są równomiernie rozłożone w stosunku do obrotu. Wielkie, globalne korpo płacą mało lub często nic a rodzime średnie firmy w stosunku do tych korpo dużo. Pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 21 lutego 2024 11:40
21 lutego 2024 11:44

w końcu to oni Ruś założyli

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Nova 21 lutego 2024 11:41
21 lutego 2024 11:45

nie prowadzę firmy, ale podatki dochodowe w Polsce są niskie

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Nova 21 lutego 2024 11:41
21 lutego 2024 11:48

a co do firm małych i średnich, to jak tu zrozumieć olbrzymie ilości luksusowych aut (z leasingu) na ulicach?

dlaczego nabijamy kabzy niemieckim super-auto-korpo?? 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 21 lutego 2024 11:48
21 lutego 2024 11:52

Rok temu średnia cena nowych aut kupowanych w Polsce wynosiła 173 tys. zł... "miałeś, chamie, złoty róg, miałeś, chamie, czapkę z piór" - powtórka z XVIII wieku?

zaloguj się by móc komentować

Arte @kpiotrzk 21 lutego 2024 11:48
21 lutego 2024 12:26

No jak to jak rozumieć? Prosto, nie myląc skutków z przyczynami!

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @kpiotrzk
21 lutego 2024 12:28

Może w obecnych czasach lepiej poprzez kreację kredytu (inwestycyjnego ) napędzać gospodarkę i przez to dochody z tytułu podatków? Do tego oczywiście potrzebny jest własny NBP a nie EBC. 

Niemcy mają to opanowane do perfekcji w postaci między innymi Kreditanstalt fuer Wiederaufbau ( instytut finansowy w celu odbudowy).  Tam można dostać kredyty na preferencyjnych warunkach oraz subwencje do inwestycji np.  ekologicznych albo przyszłościowych technologii.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Arte 21 lutego 2024 12:26
21 lutego 2024 12:31

jasne, my po prostu musimy to robić

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @kpiotrzk 21 lutego 2024 11:52
22 lutego 2024 20:13

Ja bym tu stanął w obronie tych małych i średnich przedsiębiorców, mając w pamięci dobrze mi znany od lat kilkudziesięciu jeden przykład i parę innych podobnych, choć nie tak dobrze zaobserwowanych. Jeśli bowiem porównam ten typowy majątek "prywatny" (domy, samochody) z "produkcyjnym", to absolutnie nie widzę żadnych, ale to żadnych znamion rozrzutności, a nawet wręcz przeciwnie. Jeśli już należałoby się martwić, to nie o obecne pierwsze i drugie pokolenie tych polskich przedsiębiorców, lecz o ich następców, obecnie jeszcze w wieku "przedprodukcyjnym", którzy niekoniecznie przejmą wszystkie dobre cechy swych dziadków i ojców.

Natomiast na przeciwnym biegunie postawiłbym specyficzną kastę beneficjentów "czeciej erpe", którzy - jeśli już musieli oszczędzać (jak wyżej wymienieni) to nie dlatego bynajmniej, aby inwestować, lecz z prozaicznego powodu, że nie dopchali się jeszcze do odpowiednio szerokiego i głębokiego "żłobu". I teraz to oni rozbijają sie brykami, zawyżającymi mocno średnią cenę ww. aut.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować